Stiptheidsproblemen bij de NMBS : de situatie is onhoudbaar geworden

De stiptheidscijfers van de Belgische treinen voor het derde trimester van 2010 tonen geen zichtbare verbetering. In vergelijking met het derde trimester van 2009 stellen we zelfs een nieuwe achteruitgang vast. Op dit moment van het jaar bereiken slechts 87,2% van de treinen met minder dan 6 minuten vertraging hun bestemming. Dit zonder rekening te houden met de afgelaste treinen, een fenomeen dat trouwens ook hoger ligt dan vorig jaar.

Als deze trend zich voortzet, zullen de cijfers voor 2010 nog slechter zijn dan het zwarte jaar 1998 toen 10,64% van de treinen minstens 6 minuten vertraging hadden. Overigens moet men aan deze cijfers ook nog enkele zeer ernstige specifieke situaties toevoegen. Zo komt in Brussel-Centraal haast 40% van de treinen met een vertraging van meer dan 10 minuten aan.

Ook al heeft de NMBS een stiptheidsplan ingevoerd, toch kunnen we niets anders dan vaststellen dat de effecten hiervan minimaal zijn. Voor Groen! en Ecolo heeft de NMBS groep de grenzen bereikt van wat nog langer aanvaardbaar is, zonder een duidelijke verbetering van dienstverlening aan de reizigers. Het ongenoegen bij de reizigers neemt intussen zeer grote proporties aan. Dat is te begrijpen.

Ondanks een audit over dit probleem, lijken de spoorbazen niet in staat te zijn een verbetering van deze betreurenswaardige situatie te garanderen voor de invoering van een nieuw vervoersplan in 2013. Beide groene partijen menen dat deze verandering veel te laat gepland is en vrezen dat veel pendelaars en regelmatige treinreizigers niet langer gebruik zullen maken van de NMBS.

Groen! en Ecolo willen dat de drie managers van de NMBS onmiddellijk tekst en uitleg komen geven in het parlement om zich te verantwoorden voor de barslechte resultaten en om een echt en geloofwaardig actieplan voor te stellen om op zeer korte termijn de stiptheid merkbaar te verbeteren.

Kamerleden Stefaan Van Hecke (Groen!) en Ronny Balcaen (Ecolo) zullen een vraag in die zin richten aan de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur. Daarnaast vragen beide Kamerleden dat hun wetsvoorstel om het Parlement een grotere plaats te geven in de totstandkoming van de nieuwe beheersovereenkomst tussen de NMBS groep en de overheid, zo snel mogelijk behandeld wordt.

Tags: 

Werk: