20 okt 2014

Besparingen NMBS: MR-ministers pendelen tussen amateurisme en camouflage

De NMBS-groep moet de volgende jaren wel degelijk 2,1 miljard besparen.  De MR-ministers creëren verwarring over de exacte besparing die de NMBS en de treinreiziger moeten torsen. Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen) schept duidelijkheid: "De begrotingstabel is duidelijk. De besparingen op de NMBS bedragen op heel de legislatuur 2,1 miljard euro. Volgend jaar moet de NMBS al 188 miljoen besparen en dit loopt verder op tot 663 miljoen euro in 2019. Begrotingsminister Jamar (MR) en Mobiliteitsminister Gallant (MR) pendelen tussen amateurisme en camouflage. Maar 1 ding staat vast: de treinreiziger zal de loodzware besparingen elke dag voelen."   De MR-ministers lijken de treinreizigers niet serieus te nemen. Van Hecke: "De pendelaar werd al zwaar getroffen door veel vertragingen, afschaffing van lijnen en van vroege en late treinen. Maar de volgende jaren dreigt het nog erger te worden: duurdere tickets, minder aanbod en kwaliteit, het terugdraaien van noodzakelijke investeringen. De treinreiziger zal de dupe zijn van deze moordende besparingen." Een structurele besparing van 663 miljoen tegen 2019 op een totale dotatie van ongeveer 3 miljard euro, betekent een vermindering van 20%. Dit is een onmogelijke opdracht voor het spoorbedrijf.

  In plaats van te knippen in het investeringsplan, zou men het fors moeten uitbreiden. Van Hecke: "Het Planbureau berekende dat het aantal reizigerskilometer zou stijgen met 45 procent in de periode 2008-2030, wat overeenkomt met een jaarlijkse groei van 1,7 procent. De besparingen getuigen van een totaal verkeerde visie op mobiliteit."   De treinreizigers worden weer naar de wagen geduwd. "Dit zal nog tot meer files en verkeerschaos leiden. Maar ondertussen raakt deze regering niet aan de zware fiscale ondersteuning van bedrijfswagens dat jaarlijks meer dan 4 miljard euro kost", besluit Van Hecke.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.