Van Hecke en Balcaen begrijpen dat er bespaard moet worden, maar menen dat dit niet kan gebeuren ten koste van de reizigers en de dienstverlening. Volgens de groene Kamerleden moet de NMBS eerst bekijken hoe het zijn interne werking efficiënter kan maken. Daarnaast moeten de drie onderdelen zoveel mogelijk dubbel werk vermijden, zoals nu bijvoorbeeld gebeurt met de uitbouw van drie informatica-systemen. Tot slot moet de NMBS ook bekijken of ze bepaalde tarieven die ze aan de Holding en Infrabel betaalt niet kan heronderhandelen om zo minder te moeten betalen. Daarnaast herinneren de groenen aan hun eerdere vraag om de financiering van de NMBS te herbekijken en te verbeteren.
"Dit wanbeleid kan echt niet blijven duren," zegt Van Hecke. "De drie CEO's dwalen steeds verder af van hun opdracht: goed, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer voorzien voor alle Belgische burgers. Ik kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die geloven dat deze drie mannen daartoe nog langer in staat zijn."
Ter info de getroffen stations: Mortsel-Oude God, Komen, Couvin, Ecaussines, Zaventem, Merchtem, Erembodegem, Kalmthout, Blaton, Merelbeke, Buggenhout, Kortemark, Angleur, Auvelais, Schaarbeek, Mont-Saint-Guibert, Wevelgem, Ingelmunster, Ukkel-Kalevoet, Lierde, Quaregnon, Dilbeek, Kortenberg, Herseaux, Godinne, Herzele, Moustier, Herstal, Galmaarden, Antoing, Herne, Zedelgem, Theux, Viane-Moerbeke, Piéton, Haaltert, Ede en Neufchâteau.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter