25 jul 2019

Opinie gokreclame: zet volksgezondheid niet langer buitenspel

Vanavond start het nieuwe voetbalseizoen. Een moment waar elk jaar – terecht – heel wat fans naar uitkijken. Maar wie straks in zijn zetel neerploft voor het eerste fluitsignaal kijkt niet alleen naar pakweg Club Brugge tegen Anderlecht, maar stemt nu tegelijk af op Club Unibet versus RSC Lotto. Bij de eerste pronkt de online gokgigant op het truitje, bij de tweede heet zelfs het stadion sinds dit seizoen het ‘Lotto Park’. Ik vraag me spontaan af wat Constant Vanden Stock zaliger – van wie het Anderlechtstadion eerst de naam droeg - ervan zou denken.

Maar ze zijn niet de enigen. Zowat elke ploeg wordt gesponsord door een gokbedrijf of website. In de hoogste voetbalklasse houdt enkel Eupen als een dapper Gallisch dorpje stand tegen de dikke cheques van de Betfirsts, Napoleon Games en Betaways van deze wereld. Sport – en dan vooral voetbal – komt tegenwoordig met een stortvloed aan gokreclame. Op televisie, op de voetbalshirts en in de stadions. Maar terwijl de modale voetbalsupporter er alsmaar meer aan gemend raakt, gokken steeds meer verslaafden zich in de problemen.  

Gigantische winst

Gokken, zo veel is duidelijk, is big business geworden. Zeker het online gokken is in België op korte tijd een gigantisch winstgevende sector geworden. Tegelijk boekte de Nationale Loterij vorig jaar een recordomzet van maar liefst 1,327 miljard euro en ook casino’s en wedkantoren zien hun winsten jaar na jaar spectaculair stijgen, tot wel 30% per jaar. En dan houden we het WK voetbal vorige zomer buiten beschouwing. Toen werd op 1 maand online meer dan 200 miljoen euro vergokt. Dat is gemiddeld 673 euro per persoon.

Goed voor de sector en misschien wel voor de staatskas die uiteraard een graantje meepikt, hoor ik  je denken. Maar samen met het groeiende aanbod aan gokwebsites en ‘spelletjes’ en de vloedgolf aan reclame, is ook het aantal mensen met gokproblemen spectaculair gestegen.

De cijfers zijn onthutsend. Volgens experts is meer dan 5% van de Belgische volwassen bevolking probleem- of risicogokker. Dat zijn 467.081 personen, of zowat twee keer het inwoneraantal van Gent. In 2018 werden in ons land 353.312 mensen uitgesloten van gokken. Dat is het grootste aantal ooit, en een stijging van 50% op 5 jaar.

Ernstige problemen

Dit leidt vaak tot persoonlijke drama’s. Want hoewel gokverslaving vaak aan de aandacht ontsnapt, zijn de gevolgen en de afhankelijkheid vergelijkbaar  met die van drugs of alcohol. Normaal functioneren lukt niet meer door schaamte, angst, en psychische problemen. En we zien het risico op zelfmoord stijgen.

En ook familie en vrienden delen in de klappen. Probleemgokkers vergokken gemiddeld 42% van hun inkomen, bijna 1000 euro per maand. Hele huishoudens zitten vaak nog voor het einde van de maand in het rood, waardoor ook kinderen in armoede terecht komen en op termijn vaak zelfs schuldeisers aan de deur komen kloppen. En het zijn net de kansarmen in onze maatschappij die makkelijk ten prooi vallen aan de glitterreclame met juichende en blije gokkers en de megadeals, genre “schrijf je hier in en krijg 20 euro gokbudget gratis”. De goksector kent de problemen, maar doet er niks aan, integendeel. Als een verslaafde gokker al sterk genoeg is om zelf te stoppen, krijgt die een paar weken later gegarandeerd een mailtje om hem of haar toch te overtuigen nog eens te spelen.

Reclameverbod

Als samenleving hebben we de plicht om daar iets aan te doen. En de meest efficiënte manier om dat te doen, is door de gokreclame aan banden te leggen. Want het is de reclame die ervoor zorgt dat iedereen gokken normaal begint te vinden en dat gokverslaafden hervallen. En kinderen worden van jongs af aan duidelijk gemaakt dat gokken ‘deel van het spel’ is.

Want kijk je met je kind naar het voetbal, dan krijg je continu de boodschap dat sport pas écht leuk is als je ook een gokje kan wagen. En in de scholen en op de oefenveldjes lopen kinderen rond met het shirt van hun favoriete ploeg, uiteraard met bijhorende gokreclame. Zo worden onze kinderen levende uithangborden voor de goksector. Een slim trucje van de marketeers, maar absoluut nefast.

Wetsvoorstel

Zowel in 2015 als in 2017 kwam de Hoge Gezondheidsraad met het advies om gokreclame te verbieden. Een advies dat de huidige regering tweemaal aan haar laars lapte en de volksgezondheid moest wijken voor de winstmarges van de goksector. Met Groen willen we daar nu met een nieuw en coherent wetsvoorstel dat een heel pakket maatregelen bevat, verandering in brengen.

Spelen als je daar bewust voor kiest, moet nog steeds kunnen. Maar het is niet de taak van de overheid om gokken aan te moedigen, of de kansspelsector vrij spel te laten. De tijd is gekomen om in te grijpen, om de zwaksten in onze maatschappij te beschermen. Een verbod op reclame werkt. Dat deden we in het verleden al succesvol met het verbod op reclame voor tabaksproducten. Uit onderzoek blijkt dat 59% van de bevolking voor zo’n verbod te vinden is. En in Italië zijn ze er al volop mee bezig. Het draagvlak is enorm en iedereen heeft er baat bij. Het is nu aan het parlement om dat draagvlak om te zetten in een duidelijke wetswijziging. Dit kan perfect in lopende zaken. 

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.