24 sep 2013

Personeel en reizigers verdienen een full-time spoorbaas

Rampzalige stiptheidscijfers, een enorme schuldenberg, een verlieslatende goederensector, een immense structuurhervorming en een nieuw vervoersplan implementeren zijn slechts enkele van de grote en complexe uitdagingen voor de nieuwe NMBS-baas. Van Hecke: "De nieuwe spoorbaas is bovendien niet vertrouwd met de spoorwegen. De regering koos voor een smartphone-benoeming en benoemde iemand zonder objectieve selectieprocedure. Nu blijkt ook nog eens dat die persoon niet fulltime ter beschikking zal staan." Door in te stemmen met de cumulatie van goedverdienende mandaten omzeilt de Minister de loongrens van 290.000 euro. "De maatregelen van de regering omtrent de verloning van overheidsmanagers zijn een lege doos. Groen vraagt dan ook dat de regering opnieuw gaat onderhandelen over het loonpakket van Jo Cornu." De benoeming van een nieuwe spoorbaas is aan het ontaarden in een heuse soap. Eerst was er het negeren van objectieve criteria. Dan de peperdure schijnprocedure met consultancybureau Egon Zehnder.  Vervolgens heisa over het curriculum vitae van een kandidate. Oekazes in de pers van een vice-premier. "Om uiteindelijk te komen tot een smartphone-benoeming van een spoorbaas die er niet fulltime voor gaat? Goed bezig!", besluit Van Hecke ironisch.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.