07 okt 2010

Prijzen NMBS een jaar bevriezen

De NMBS overweegt een nieuwe prijsaanpassing door te voeren. Een ticket zou alweer duurder worden. Nochtans is tussen 2005 en 2009 de prijs van een ticket dubbel zo snel gestegen als de inflatie. Daarenboven zijn steeds meer reizigers ontevreden over de dienstverlening en rijden de treinen almaar minder stipt. De NMBS kan daarom dit jaar haar prijzen niet verhogen, aldus Groen!-Kamerlid Stefaan Van Hecke. Stefaan Van Hecke, Kamerlid (Groen!): "Soms lijkt het wel alsof de NMBS het personenvervoer gewoon vervelend vindt. De vervoersmaatschappij sluit loketten, verhoogt voortdurend haar prijzen en voerde recent nog een hoge toeslag in voor wie internationale tickets aan het loket koopt. Dit zijn geen stimulansen om gebruik te maken van het openbaar vervoer." Zo blijkt dat tussen 2005 en 2009 een rit met een seniorenticket zomaar even 66% duurder geworden is, terwijl een rit met een Keycard sinds 2003 bijna verdubbeld is. Door de vele prijsstijgingen mag het dan ook niet verwonderlijk zijn dat de inkomsten die gegenereerd worden door de reizigers exploderen: +36,58% tussen 2004 en 2007 of meer dan € 150 miljoen euro op een totaal van 550 miljoen euro jaarlijkse inkomsten.

Als we het fileprobleem willen oplossen, dan is een uitgebreid, comfortabel en betaalbaar treinaanbod noodzakelijk. Het tarievenbeleid moet aantrekkelijk zijn zodat mensen aangespoord worden om gebruik te maken van de trein. Ten slotte moet ook de stiptheid van de treinen aanzienlijk verbeterd worden.

"De stiptheid op het spoor is in 2009 onder de 90% gezakt, tot 88,9%. Dat is het laagste peil sinds 1998. Vooral voor wie een aansluiting moet halen, leidt dat tot onnodig lange ritten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de klantentevredenheid daalt. De NMBS zou beter daarin investeren," aldus Kamerlid Van Hecke.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.